reklama

Katolícka Cirkev a neomylnosť

Dogma o pápežskej neomylnosti bola vyhlásená pápežskou bulou Pastor Aeternus v roku 1870 v čase I. Vatikánskeho koncilu. Jej znenie je nasledovné: „Kážeme a určujeme za Bohem vyjevené dogma, že rozhodne-li římský pontifex ex cathedra, to jest, využije-li své hodnosti pastýře a učitele všech křesťanů, dané jeho apoštolskými povinnostmi, vymezí doktrínu víry a morálky závaznou pro veškerou církev, s pomocí Boží, přislíbenou mu blahoslaveným Petrem, vládne neomylností, již svatý Spasitel s potěchou udělil církvi vymezením doktríny o víře a morálce, a tudíž taková rozhodnutí římského pontifika jsou nezměnitelná ve své podstatě a jsou rozhodnutím církve." - Vatikánsky koncil, Sess. IV , Const. de Ecclesiâ Christi, Kapitola iv

Písmo: A- | A+
Diskusia  (3)
Obrázok blogu

Daná definícia je celkom jednoznačná, ale čo to vlastne znamená v praxi? V posledných rokoch boli mnohé pokusy bližšie preskúmať dôležitosť a význam tejto dogmy. Často krát býva dôležitosť dogmy podceňovaná samotnými katolíkmi, ktorí jej rolu mnoho krát chápu len vo význame potvrdzovania nejakého konsenzu, ktorý tu už dávno bol a všetci s ním súhlasia.

Napríklad často kontroverzná encyklika Humanae Vitae, nie je mnohými katolíkmi považovaná za neomylnú, pretože sa stretla s veľkým nesúhlasom a odmietaním aj vrámci kléru. Podľa tejto logiky, by neomylnosťou malo byť viazané len to, s čím „všetci súhlasia". Predstava je to pekná, ale hore definovaná neomylnosť je jasná a veľmi ťažko obchádzateľná, čo ako ukážem neskôr je aj zároveň jej najväčšou slabosťou.

SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Ktoré vyhlásenia pápežov v minulosti vlastne spadajú pod túto neomylnosť? Často býva odpoveď na túto otázku presunutá do roviny, že neomylnosť bola použitá vlastne len dva krát: v roku 1854 v dogme o Nepoškvrnenom počatí a v roku 1950 v dogme o Nanebovzatí Márie. Niektorí teológovia ešte pridajú, že sem spadá tiež dielo „Tome to Flavian" pápeža Lea I(449) a list pápeža Agáta(680) adresovaný Šiestemu koncilu.

Tento prístup má ale vážne rozpory. Za prvé ignoruje jasné znenie dogmy o neomylnosti, a za druhé predpokladá, že tak dôležitá charizma bola použitá menej ako päť krát za celých 2000 rokov.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Bolo by vhodné nájsť pôvodný zámer buly Pastor Aeternus a I.Vatikánskeho koncilu v otázke neomylnosti a zostaviť tak list možných Ex-cathedra vyhlásení, ktoré spĺňajú požiadavky, ktoré stanovila bula.

V tejto otázke je veľmi dôležitá osoba biskupa Vincenta Gassera, ktorý mal na I.Vatinkánskom koncile na starosti prezentáciu a vysvetlenie významu pápežskej neomylnosti, ktorá trvala dlhé 4 hodiny a na základe ktorej sa potom konalo hlasovanie, v ktorom túto dogmu koncil prijal. Táto reč biskupa Gassera je v podstate jediným oficiálnym komentárom dogmy neomylnosti. Sám Gasser je citovaný minimálne 4 krát priamo v samotnej konštitúcií „Lumen Gentium", v časti zaoberajúcej sa neomylnosťou.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Zaujímavé sú dve pasáže z tejto reči, ktoré dokonca naznačujú, že neomylnosť sa má týkať aj sekundárnych právd a vyhlásení, nie len priamych vyhlásení zjavenej pravdy.

Jedna skupina teológov počas tejto reči navhrhovala ustanovenie nejakej formy(modlitba za vedenie, konzultovanie s biskupmi...) , ktorou môže pápež príjsť k neomylnému rozhodnutiu a ktorá by bola súčasťou dogmy.

Biskup Gasser odpovedal: „Ale, najvýznamnejší otcovia, táto požiadavka jednoducho nemôže byť akceptovaná, pretože sa tu nejedná o niečo nové. Veď Apoštolská stolica vydala už tisíce dogmatických vyhlásení. Kde je nejaký zákon, ktorý predpisoval formu, ktorá má byť dodržaná pri týchto vyhláseniach?"

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Táto reč nám objasňuje, že pokiaľ ide o výroky ex-cathedra, jednoznačne nejde len o vyššie spomínané, ako to býva často prezentované. Daných vyhlásení sú tisíce, počas celej histórie cirkvi ako to jasne pomenoval biskup Gasser.

Akékoľvek pápežské vyhlásenie týkajúce sa morálky, dogmatiky, alebo sekundárnych právd je neomylné a nereformovateľné pokiaľ spĺňa kritéria stanovené Vatikánskym koncilom. Kritéria, ktoré musí vyhlásenie spĺňať sú nasledovné:

1. Vyhlásenie musí prísť od samotného pápeža

2. Musí konať ako pastier a učiteľ všetkých kresťanov

3. Musí vyvolať svoju apoštolskú autoritu

4. Vyjadruje sa k problému alebo téme týkajúcej sa viery alebo morálky

5. Jeho vyhlásenie musí byť záväzné pre celú Cirkev.

Keď poznáme tieto kritéria, môžeme sa pozrieť na pár dokumentov, ktoré tieto podmienky splnili a na ich samotný obsah. Daných dokumentov je viac, ale budem sa zaoberať len tými, ktoré vyvolávajú znepokojujúce otázky.

1.EXSURGE DOMINE (1520)

Exsurge Domine je známa bula vydaná pápežom Leom X proti Martinovi Lutherovi. Pozrime sa na text samotnej buly a zistíme, že spĺňa všetkých 5 kritérií stanovených Vatikánskym koncilom.

1. Vyhlásenie pochádza od samotného pápeža

2. Koná ako pastier a učiteľ všetkých kresťanov

„V moci nášho pastoračného úradu, ktorá nám bola daná božskou výsadou.."

„Zakazujeme každému veriacemu..."

3. Vyvoláva svoju apoštolskú autoritu

„Keď si mal vystúpiť k svojmu Otcovi, odkázal si nám moc a starosť nad vinicou ako obraz triumfujúcej cirkvi, ktorú si odovzdal Petrovi, ako jej hlave a tiež jeho nástupcom. Povstaň Peter, a naplň svoj úrad, ktorý ti bol daný božskou výsadou, ako bolo spomenuté vyššie. V moci nášho pastoračného úradu, ktorá nám bola daná božskou výsadou..."

4. Je to vyhlásenie týkajúce sa viery a mravov:

„Nemôžeme za žiadnych okolností tolerovať ani ignorovať ten zhubný jed z vyššie uvedených chýb, bez uvalenia hanby na kresťanské náboženstvo a ortodoxnú vieru... Preto sme usporiadali opatrné
prešetrovania, kontrolou, diskusie, prísne vyšetrenia a zrelé uvažovanie s každým z bratov, predných kardinálov Svätej Rímskej Cirkvi, rovnako ako s generálymi predstavenými mníšskych rádov,
popri mnohých ďalších profesorov a kvalifikovaných majstrov v posvätnej teológii a v občianskom a kánonickom práve. Zistili sme, že tieto chyby nie sú katolícke, ako bolo uvedené vyššie, a nemožno ich učiť, ako také; ale skôr sú proti učeniu a tradícií Katolíckej Cirkvi, a proti pravdivému výkladu Písma svätého ktorý ponúka Cirkev."

5. Vyhlásenie je záväzné pre všetkých

„Ich zaradením vyhlasujeme, že všetci veriaci obidvoch pohlaví ich musia považovať za odsúdené a zamietnuté. . . Zaväzujeme všetko v cnosti svätej poslušnosti a pod trestom automatickej
veľkej exkomunikácie...Zakazujeme každému v cnosti svätej poslušnosti a na základe vyššie uvedených sankcií vzniknutých automaticky, čítať, tvrdiť, kázať, chváliť, tlačiť, publikovať, alebo brániť vyššie uvedené chyby."

Na základe týchto požiadavkov táto bula Lea X patrí pod vyhlásenia ex-cathedra. K problému dochádza, keď uvážime fakt, že dokument jasne stanovuje že „Zakazujeme, zavrhujeme a kompletne odmietame každú z týchto chýb", pričom medzi tieto chyby patria aj tieto:

17. Majetok Cirkvi, z ktorého pápež udeľuje odpustky, nie sú zásluhou Krista a jeho svätých.

25. Rímsky pápež, následník Petra, nie je zástupcom Krista nad všetkými cirkvami po celom svete.

33. Upaľovanie heretikov je proti vôli Ducha.

Posledný uvedený bod predstavuje vážny etický problém. Je pomerne známe, že Luther vystupoval proti cirkvou povolenému upaľovaniu heretikov na hranici. A tu máme ex-cathedra dokument, ktorý zavrhuje Luthera aj pre jeho kritiku proti upaľovaniu heretikov a stavia sa do veľmi zvláštneho svetla, akoby upaľovanie bola skutočne „vôľa Ducha". A toto nie je jediný prípad, kde dochádza k podobnej nepríjemnosti.

2. IV. LATERÁNSKY KONCIL (1215)

IV. Lateránsky koncil v roku 1215 v Kánone 3 vyhlasuje:

„Exkomunikujeme a preklíname všetky herézy, ktoré sú proti svätej, ortodoxnej a katolíckej viere, ktorú sme vyššie vysvetlili; odsudzujeme všetky kacírov bez ohľadu na ich meno ... Svetská moc, bez ohľadu na jej úrad, musí byť napomenutá a v prípade potreby odsúdená cirkevne. Ak chce byť počítáná medzi vážené a verné, tak pre obranuviery verejne zloží prísahu, že sa bude usilovať v dobrej viere vyhladzovať v územiach podliehajúcich jej jurisdikcii všetkých kacírov, na ktorých poukáže Cirkev... Ak [vládca] odmieta [splniť] veci je potrebné to oznámiť najvyššiemu potifexovi a on môže zbaviť vládcov moci a odovzdať vládu laickým katolíkom, ktorí môžu bez prekážok pokračovať vo vyhladzovaní kacírov a zachovať tak čistotu viery. Katolíci, ktorí sa opásali krížom s cieľom vyhladenia kacírov, dostanú odpustky a privilégia garantované tým, ktorý bránia Svätú Zem..."

Aj toto sú jedny z príkladov, ktoré jasne hovoria za to, že koncept pápežskej neomylnosti je v tomto prípade nepoužiteľný a neudržateľný. Buď padne koncept neomylnosti, alebo je Katolícka cirkev viazaná prihlásiť sa a dodržiavať ustanovenia, ktoré majú byť pre ňu nemenné a nereformovateľné.

3. UNAM SANCTAM (1302)

Spomeniem ešte dva prípady problematickej aplikácie konceptu pápežskej neomylnosti. Známa bula Unam Sanctum bola jednoznačne do II. Vatikánskeho koncilu považovaná za Ex-Cathedra dokument, pretože obsahuje všetky náležitosti a kritéria spĺňajúce požiadavky tohto konceptu.

Daná bula prichádza s veľmi silným a jednoznačným vyhlásením:

„Ďalej deklarujeme, prehlasujeme a definujeme, že pre spasenie je absolútne potrebné, aby každá ľudská bytosť bola podriadená Rímskemu pápežovi."

Všimnite si podobnosť s pápežským vyhlásení dogmy o Nepoškvrnenom počatí v roku 1854, ktorú uznávajú ako neomylnú všetci katolíci:

„Deklarujeme, prehlasujeme a definujeme..."Ineffabilis Deus, Pápež Pius IX,1854

Toto všetko nás vedie k niekoľkým otázkam, ktoré zostávajú stále nezodpovedané. Bola bula Unam Sanctum Ex-Cathedra dokument? Učí Rímskokatolícka cirkev stále, že „pre spasenie je absolútne potrebné, aby každá ľudská bytosť bola podriadená Rímskemu pápežovi."? A ak nie, tak prečo?

4. UNIGENITUS (1713)

Pár slov ešte venujem kontroverznej pápežskej bule Unigenitus. Pápež Klement XI píše:

„Autorita apoštolskej konštitúcie, začínajúca slovom Unigenitus je skutočne tak veľká a jej požiadavky kladie na každého v duchu úcty a poslušnosti tak, že nikto ju nemôže odvolať, alebo jej odporovať, bez rizika straty večného života."

A napriek tomu Unigenitus zavrhuje nasledovné:

„LXX. Čítanie Svatého Písma je pre všetkých."

Problém intelektuálnej a dogmatickej neomylnosti je skutočne zložitý. Kvôli vplyvom kulturálneho prostredia a nedostatkom ľudského jazyka, neomylné vyhlásenia a formulácie doktrín zväčša zlyhávajú. Aj tento článok mal za úlohu na tieto nedostatky konkrétne poukázať.

Osobne si ale myslím, že môže existovať koncept určitej neomylnosti, no musí byť dobre definovaný. Ako príklad by to mohlo fungovať približne na taktomto princípe. Ako niečo neomylné môže byť vyhlásené len to:

1.) Na čom sa dohodnú biskupi všetkých apoštolských cirkví

2.) Ak nie je žiadna významná odozva, alebo odmietnutie zo strany božieho ľudu, ktorý biskupi zastupujú.

Za takýchto podmienok by bolo ďaleko ťažšie upadnúť do omylu alebo spôsobiť chybu. Je pravda, že sa jedná o značne idealistický model, ktorý by bol v skutočnosti zrejme ťažko zrealizovateľný, no nie je nič zlé na tom mať ideály. Pápežská neomylnosť tak ako je definovaná v bule Pastor Aeternus veľmi ťažko prechádza historickou analýzou, čo je problém, ktorý si tiež uvedomili mnohí moderní katolícky teológovia. Fakt,že neexistuje žiaden list, ktorý obsahuje všetky Ex-Cathedra vyhlásenia, a zrejme ani nikdy existovať nebude redukuje význam danej dogmy na úroveň mätúcej a neoveriteľnej rétoriky.

Zdroje:

Laurent Cleenwerck, His Broken Body, Lulu.com, 2008
Ineffabilis Deus - http://www.papalencyclicals.net/Pius09/p9ineff.htm

Pastor Aeternushttp://www.vendee.cz/texty/pastor_aeternus.html

Exurge Dominehttp://www.papalencyclicals.net/Leo10/l10exdom.htm

Unam Sanctamhttp://www.papalencyclicals.net/Bon08/B8unam.htm

Unigenitushttp://www.papalencyclicals.net/Clem11/c11unige.htm

IV. Lateránsky koncil, Kánon 3 - http://www.fordham.edu/halsall/source/lat4-c3.html

I. Vatikánsky Koncil, Sess. IV, Kapitola iv - http://en.wikipedia.org/wiki/Papal_infallibility

Michal Horňák

Michal Horňák

Bloger 
  • Počet článkov:  70
  •  | 
  • Páči sa:  5x

introvert.intuitivny.mysliaci.pozorujúci. Zoznam autorových rubrík:  NezaradenáKatolícka CirkevKresťanstvoEvolúciaSexualitaživotný štýlMyšlienky

Prémioví blogeri

Adam Valček

Adam Valček

14 článkov
Jiří Ščobák

Jiří Ščobák

752 článkov
Pavol Koprda

Pavol Koprda

10 článkov
Juraj Karpiš

Juraj Karpiš

1 článok
Monika Nagyova

Monika Nagyova

295 článkov
reklama
reklama
SkryťZatvoriť reklamu