reklama

Kresťanský fundamentalizmus

Koncom 70-tych a začiatkom 80-tych sa vo svete začali objavovať nové politicko náboženské skupiny, hnutia a inštitúcie ktorých spájala rovnaká túžba - zmena svojej spoločnosti, zmena medzinárodného kultúrno-politického systému formou protestu, reforiem ba niekedy aj násilím.

Písmo: A- | A+
Diskusia  (0)
Obrázok blogu

Priamym alebo vedľajším produktom modernizácie bol aj vznik náboženského oživenia a s ním spojený fundametalizmus. Pôvodná prognóza modernizmu predpovedala postupné vytrácanie náboženstiev no došlo k pravému opaku.

Fundamentalizmus môžeme chápať ako vlastné kultúrne vyjadrenie a zdanlivé odmietanie moderny. Zdanlivé preto, lebo hnutia ju pravidelne odmietajú modernými technickými prostriedkami ako e-mail, internet a TV-evanjelizácie. Sú často reakciou na nostalgiu za minulosťou a k náchylnosti k zjednodušeným riešeniam otázok pohľadu na svet v stále zložitejšom prostredí.

SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Moderný kresťanský fundametnalizmus vzikol v USA koncom 19. Storočia ako reakcia na liberálny protestantizmus, ktorý sa vyznačoval racionalizmom, evolucionizmom a ostatnými intelektualizmami, spochybňoval autoritu biblického zjavenia. Naproti tomu stavali Bibliu a jej doslovný výklad ako neomylnú pravdu, ktorá sa nedá spochybniť nijakým spôsobom.

Skupiny, ktoré sa v súčasnosti hlásia k pôvodnej myšlienke fundamentalizmu sa zvyknú nazývať evanjelikálne. Fundamentalisti odmietajú racionalitu, ktorú považujú za mylnú a nahrádzajú ju poznaním založeným na Písme. Reakciou na pluralizmus je hrozba zatratením, členom ostatných komunít. Sú silne presvedčený o svojej nadradenosti voči ostatným, vďaka vedomiu, že jedinú pravdu a jediný spôsob života možno násjť len v ich životnom štýle.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Fundamentalizmus sa v Rímsko-katolíckej cirkvi prejavil v podobe reakčného hnutia integralizmu, ktoré vzniklo z magisteriálneho odsúdenia moderny. Bola to konkrétna forma katolíckej scholastickej teológie, ktorá sa prejavovala jasným odsúdením liberalizmu, vonkajšieho zasahovania do Magistéria a požiadavkou uniformného presvedčenia a teológie. Integralizmus zapríčinil časté heretické konšpiračné obvinenia proti inak zmýšlajúcim katolíkom.

Súčasný katolícky fundamentalizmus vníma teológiu ako statické a nemenné dedičstvo, pričom neberie do úvahy konkrétnu situáciu veriacich. Verí, že zmena, alebo dokonca už skúmanie minulých náuk znamená podkopanie autority samotnej tradície, preto sa snaží udržiavať zmeny na minimálnej úrovni.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Podľa širokého teoretického a empirického výskumu sa zistilo, že kresťanský fundamentalizmus má veľmi blízke spojenie s autoritárstvom a je jednou z príčin nepriateľstva voči nekresťanským skupinám.

Keď sa pozrieme na hypotetické situácie výchovy detí, boli fundamentalisti jasne náchylnejší zdôrazňovať poslušnosť prostredníctvom túžby držať svoje deti vo svojej viere a pozitívnejšie hodnotili aj telesné tresty než liberálnejší jedinci.

A taktiež sa zistili, že sú menej otvorení voči zážitkom, čo súvisí z ich všeobecnou tendenciou vyhýbať sa novým myšlienkam. Ttíto ľudia bývajú optimistickejší v dôsledku žitia vo vlastnom svete.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Pokiaľ ide o osobnostné vlastnosti, prejavuje sa u nich nízka zvedavosť, nekritické preberanie hodnôt, nižšia estetická vnímavosť a celková uzavretosť voči zážitkom. Objavuje sa v nich silná túžba aby boli pravidlá správania podľa ich viery zakotvené v zákonoch a boli záväzné pre všetkých.

Richard Yao vo svojom širokom výskume bývalých členov fundamentalistických zoskupení charaktretizuje základné vlastnosti týchto ľudí následovne – neschopnosť tolerovať nejednoznačnosť alebo neistotu, túžba po zjednodušených riešeniach životných problémov, nutkavá potreba presviedčať ostatných o výlučnosti pravdy svojho presvedčenia, extrémny dogmatizmus a rozvinutý mechanizmus popierania.

Problém fundametnalizmu začína byť práve dnes otvorenou otázkou aj v našej spoločnosti, kedy sa začínajú aj u nás rozmáhať cirkvi a spoločnstvá so spomínanými charakteristikami. V našej domácej kinematografii vystúpila s touto tému Tereza Nvotová s jej dokumentom Ježíš je normální, ktorý podrobne sleduje správanie a spôsoby manipulácie, ktoré sa v takýchto zoskupeniach dejú.

Môj osobný záujem o danú tématiku je z veľkej časti spôsobený mojou vlastnou účasťou a participáciou v spomínanom hnutí v nedávnom úseku môjho života.

U nás na Slovensku je tiež viacero podobných zoskupení, ktorým prepadáva stále viac ľudí, ktorí zranení životom hľadajú pomoc na nesprávnom mieste. Fundamentalizmus vďaka svojej príťažlivej jednoduchosti ostáva jednou z alternatív, ktorá priťahuje ľudí všetkých kultúr v dôsledku stretu tradície a moderny.

A hoci je únik z autoritárskeho a fundamentalistického prostredia veľmi náročný a zložitý, je to jediná cesta k duchovnému rastu a vyššiemu duševnému zdraviu.

Literatúra:

Kresťanstvo a psychológia. Trnava, Spolok sv. Vojtecha, 2003

Michal Horňák

Michal Horňák

Bloger 
  • Počet článkov:  70
  •  | 
  • Páči sa:  5x

introvert.intuitivny.mysliaci.pozorujúci. Zoznam autorových rubrík:  NezaradenáKatolícka CirkevKresťanstvoEvolúciaSexualitaživotný štýlMyšlienky

Prémioví blogeri

Post Bellum SK

Post Bellum SK

74 článkov
Karolína Farská

Karolína Farská

4 články
Matúš Sarvaš

Matúš Sarvaš

3 články
Jiří Ščobák

Jiří Ščobák

752 článkov
Lucia Šicková

Lucia Šicková

4 články
Iveta Rall

Iveta Rall

87 článkov
reklama
reklama
SkryťZatvoriť reklamu