reklama

Cesty myšlienok

Chcel by som porovnať dve skúsenosti spracovania našich myšlienok. Jednu ktorú ma učili od detstva v cirkvi a druhú, ktorú som musel sám krvopotne objaviť.

Písmo: A- | A+
Diskusia  (1)
Obrázok blogu

Spôsob akým ma od mala viedli kňazi, spovedné zrkadlá a rôzne "kresťanské" knihy v spracovaní svojich myšlienok bol princíp úteku a potláčania. In fuga salus môže byť niekedy riešením, ale v tomto prípade je veľmi deštruktívny. Učili ma, že veľa mojich myšlienok je hriešnych a zlých a treba ich vykoreniť, potlačiť a ujsť pred nimi.(alebo pred sebou?) Nazval by som to umelým znásilňovaním toho kým v skutočnosti sme a vytváraním akejsi umelej idei nepoškvrnenej mysľe.

A nešlo iba o obľúbenú cirkevnú tému sexuality, ale aj o bežné emócie ako hnev, závisť alebo chtíč a myšlienky, ktoré doprevádzajú každého zdravého človeka. Akonáhle sa nejaká myšlienka, ktorú ego s palicou označilo za nesprávnu vynorila z podvedomia do vedomia bola okamžite zatlačená späť. A keď to robíte často získate v tom prax. Niektoré rady tiež pozostávali z toho začať sa v takých chvíľach rýchlo modliť, ale v princípe to spôsobuje to isté, t.j. odsunutie problému do nevedomia.

SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Aký bol výsledok tohto prístupu? Záhadne sa v spovediach opakovali najviac práve tie veci, ktoré som najviac potláčal. Všetko to čo som umelo potláčal sa mi 10 násobne vracalo a stal sa z toho začarovaný kruh potláčania, zlyhania a spovedania. Bol to absolútne regresívny stav osobnosti bez rastu.

Týmto spôsobom sa stávali z mojich myšlienok strašidlá o ktorých som nič nevedel a práve preto mali nadomnou takú moc. Bojíme sa nepoznaného, lebo v tej oblasti má strach najširšie ramená.

Z istých osobných dôvodov som nekôr prestal chodit na spoveď a bol konfrontovaný s novou skutočnosťou a novým spôsobom riešenia vnútorných problémov. Veľkým pomocníkom bola pre mňa amatérkska záľuba v psychológií a v tom akým spôsobom vlastne pracuje naša psychika a ako reaguje a spracováva jednotlivé podnety. Kým som sa o to nezačal zaujímať ani som nevedel, že existuje niečo ako nevedomie a považoval som každú svoju myšlienku za dôsledok vedomej činnosti. Najviac ma zachytili Freud, Jung a Victor Frankl. Nie som znalec, ale základy som pochytil.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Nový spôsob akým som začal pristupovať k problémom bola taktika spoznania "nepriateľa". Všetky myšlienky, ktoré sa mi vynárali som nechal pôsobiť a hladal ich zdroj, príčinu a to čo ich živilo. Neskôr som zistil, že nejde o žiadneho nepriateľa, ale len mňa samého ovplyvneného v tom čase mnohými vnútornými i vonkajšími podnetmi a faktormi, ktoré zapríčiňujú dané stavy.

Vedieť toto bolo tak oslobodzujúce, že to čoho som sa nevedel zbaviť niekoľko ročným spovedaním som odhalil a samo prirozdene zaniklo už vo vedomí v priebehu niekoľkých týždňov. A keď som nechal niekedy myšlienky pôsobiť a pozorovali ich nestranne bez nároku na ich hodnotenie, už len to bolo mnohokrát riešením aj bez potreby nájdenia zdroja a pôvodu problému.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Nepriateľov v nás si robíme my sami pokiaľ sa dobre nepoznáme. Nepotláčajte v sebe ani neutekajte pred ničím čo sa z Vás vynára, ale naučte sa to pozorovať a hľadať príčinu toho prečo k tomu došlo bez nároku to morálne hodnotiť. Pre mňa to bolo tak oslobodzujúce myslenie, že by som ho prirovnal k vynoreniu sa na hladinu po dlhom pobyte pod vodou a nadýchnutia sa čerstvého vzduchu.

Nebojme sa samých seba a prestaňme už byť konečne ovládaní ideológiou strachu.

PAX!

Michal Horňák

Michal Horňák

Bloger 
  • Počet článkov:  70
  •  | 
  • Páči sa:  5x

introvert.intuitivny.mysliaci.pozorujúci. Zoznam autorových rubrík:  NezaradenáKatolícka CirkevKresťanstvoEvolúciaSexualitaživotný štýlMyšlienky

Prémioví blogeri

Adam Valček

Adam Valček

14 článkov
Juraj Hipš

Juraj Hipš

12 článkov
Pavol Koprda

Pavol Koprda

10 článkov
Monika Nagyova

Monika Nagyova

296 článkov
reklama
reklama
SkryťZatvoriť reklamu